2013. október 5., szombat

Almaország

Lett néhány szem hibátlan Idared és Mutsu almánk
Ők egészben várják be végzetüket. :)
Kedves olvasóim közül ketten is bátorítottak hogy dokumentáljam az almáink sorsát. Mivel a gasztroblog műfajában nem vagyok járatos, inkább a kert kategóriába tudom beilleszteni ezt a témát, hiszen a betakarítás, befőzés is része a kerttel kapcsolatos feladatoknak. 
Egy korábbi bejegyzésben megbecsültem hogy kb mennyi almánk fog teremni idén. A tényadatok birtokában megállapítom, hogy nem sok érzékem van a hozambecsléshez. Sokkal több lett mint amire számítottam. Valahogy a fán nem tűnt ennyire soknak. Mondjuk ha kizárólag a hibátlan almákat nézem, akkor mégiscsak jól saccoltam. 


A gyerek csak illusztráció,
hogy lássátok milyen aprócska almák teremtek :)
A növényvédelemben egyelőre elég járatlanok vagyunk, ezért a sok almából két nagy hordónyi mennyiség csak cefre minőségű lett. További másfél hordónyi almát II. osztályúnak minősítettem és feldolgozásra ítéltem. 

Ezekből lekvár lesz, mert nincs lelki érkezésem reszelgetni és más formában nem is nagyon esszük meg. Az almabefőttet nem szeretjük, sütisütésre viszonylag ritkán szánom rá magam, összességében a lekvár tűnt a legnagyobb valószínűséggel elfogyasztásra kerülő végterméknek. További szempont volt, hogy ezzel viszonylag kevés a macera. 

A mai fő-főzést megelőzte már három próba. Az elsőt a netről vadászott "meggylekvár almából" recept alapján készítettem, de nem igazán voltunk elájulva tőle, a másodikat szintén netes recept szerint készítettem ez már jobb lett - de nem tetszett hogy nincs teljesen szétfőve az alma. A harmadikat egyszerűen csak "érzésre" csináltam és ez lett a legjobb. Kicsit odakapott, de csak annyira hogy finom karamelles íze lett tőle a lekvárnak. Ha direkt akarnám ilyenre akkor biztos nem sikerülne! :)

Tehát nekiláttunk a kb. 120 liter alma feldolgozásának családilag. Ez remek csapatépítő foglalkozásnak bizonyult. Együtt voltunk, jól éreztük magunkat. Egyetlen bánatom, hogy a gyerekek nem szeretik a gyümölcskészítményeket (lekvárt, befőttet, gyümölcsös sütit, gyümölcslevest stb)... remélem azért a télen ez még majd alakul... a remény hal meg utoljára.

Megosztok veletek néhány folyamatábrát a mai délelőttből:

munkában a család

az egyik mossa

A másik darabolja

A harmadik pucolja

szalagmunka a konyhában

a negyedik főzi

a korábbi főzések a teljesség igénye nélkül
Jelenleg foglalt minden fazék és úgy néz ki ma minden üres üvegünk megtelik lekvárral. A gond csak az, hogy egy fél hordó alma még egészben van... azt hiszem mégiscsak kénytelen leszek más alternatívákat is bevetni a tartósításhoz! 

11 megjegyzés:

  1. TE jó Isten, mennyi alma! Ilyen segítséggel, ilyen munkamegosztással könnyű ám!
    Nekünk rétesalmából volt nagyon sok, mindenkinek ajándékoztam, de még így is rengeteg tönkrement, mert a nagy szárazság miatt korán kezdett hullani.
    Egy ötlet még a lekvár gyártásához, nekem nagyon ízlik és karácsonyi ajándéknak sem utolsó. Besztercei szilvával főztem belőle lekvárt és nagyon fincsi lett. Nem hámoztam meg, csak lereszeltem a káposzta reszelőn és addig főztem amíg szét nem esett az alma. Pici mézeskalács fűszerkeveréket tettem bele és nem túl sok cukrot. Még húsokhoz is etteük, mert nem volt édes.
    Sok sikert a további feldolgozáshoz!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi a tippet. Egyébként épp most hűlt ki az almáspitém... az illata alapján nem lesz túl hosszú élettartama... a férjem most lopózott fel vele az emeletre és mondta hogy nyugodtan gépezzek csak... :D

      Törlés
  2. Anyus...a háttérben lévő muffinból nem hoztál kóstolót...:-)
    Amúgy isteni finom a karamelles almalekvárod...tanusíthatom...:-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A muffin nem érte meg hogy kihűljön :) gyorsabban fogy mint ahogy a fény terjed :D
      Ma készült sima almalekvár is, ez is isteni! Majd hozok ebből is kóstolót!

      Törlés
    2. Nálunk is vannak ilyen sütik...nem tudnám megmondani, hogy milyen, amikor kihűl...:-)
      Kíváncsian várjuk az új kóstolót...:-)

      Törlés
  3. Szép csapatmunka! Nálunk is romlik rendesen, de egyszerűen nincs erőm nekiállni éjszaka a feldolgozásnak. Majd jövőre megpróbálunk nagyobb figyelmet szentelni a védelemnek és nem lesz gond a feldolgozással.:)
    Jó étvágyat a finomságokhoz!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi Meli! Majd ha nagyobbak lesznek a mókik, akkor ők is be tudnak neked segíteni :)

      Törlés